Mobilná aplikácia odpočet PLYNU od spoločnosti SPP – distribúcia, a. s. prekročila hranicu 200-tisíc stiahnutí. Digitálne riešenie sa stalo najvyužívanejším spôsobom, ako môžu slovenské domácnosti v tarife D1 nahlásiť spotrebu plynu. Od začiatku roka 2025 sa zmenil systém odpočtov pre približne 600-tisíc domácností s ročnou spotrebou do 200 m³, ktoré si po novom vykonávajú odpočet plynu sami. Aplikácia odpočet PLYNU je však vhodnou pomôckou aj pre ostatných odberateľov, pretože ponúka praktický prehľad o spotrebe aj informácie o odstávkach.
Niektoré domácnosti si odpočet robia samy
Od 1. januára 2025 sa podľa legislatívnej úpravy zmenil spôsob nahlasovania spotreby plynu pre odberné miesta v tarife D1. Ide o domácnosti s ročnou spotrebou do 200 m³, spravidla v bytových domoch, ktoré využívajú plyn len na varenie. Namiesto fyzických návštev odpočtárov bol zavedený systém samoodpočtu.
„Táto zmena sa týka približne 600-tisíc odberných miest na Slovensku,“ uviedla Miroslava Schneider, hovorkyňa spoločnosti SPP – distribúcia. Podľa nej sa mení len forma odpočtu, nie termín jeho vykonávania. „Odberatelia sú počas odpočtového cyklu na samoodpočet aktívne vyzývaní prostredníctvom oznamov, e-mailov či SMS správ,“ doplnila.
Aplikácia ako najpohodlnejší spôsob samoodpočtu
Aplikácia odpočet PLYNU umožňuje používateľom jednoducho zadať stav plynomeru – stačí naskenovať sériové číslo meradla a aktuálnu hodnotu spotreby. Údaje sa po kontrole automaticky odošlú distribučnej spoločnosti. Registrovaní používatelia môžu navyše dostávať notifikácie s pripomenutím termínu odpočtu a spravovať viacero odberných miest, napríklad tých svojich blízkych, ktorí smartfón nepoužívajú.
„Najpoužívanejším spôsobom na zadávanie samoodpočtu je práve mobilná aplikácia odpočet PLYNU, o čom svedčí vyše 200 tisíc používateľov, ktorí ju s dôverou využívajú,“ potvrdila hovorkyňa. Dodala, že cieľom nového systému je zvýšiť komfort odberateľov a zjednodušiť proces zberu údajov.
Digitálna transformácia plynárenskej distribúcie
Aplikácia je dostupná bezplatne pre zariadenia so systémami Android a iOS. Spoločnosť zároveň pripomína, že spotrebu je možné nahlásiť aj inými spôsobmi – prostredníctvom online formuláru na webe www.spp-distribucia.sk, na telefonickej linke 0850 36 44 36 alebo prostredníctvom svojho dodávateľa plynu.
Zavedením samoodpočtu sa znížila potreba fyzických odpočtov a administratívnej záťaže, čím sa celý proces urýchlil. Po prijatí údajov zo samoodpočtu distribútor informácie spracuje a postúpi ich obchodníkovi s plynom, ktorý pripraví vyúčtovaciu faktúru.
Podľa SPP – distribúcia si domácnosti na nový systém postupne zvykajú. Spoločnosť ich k samoodpočtu motivuje aj informačnými kampaňami v médiách a na internete.
Aplikácia ponúka aj ďalšie funkcie
Hoci v súčasnosti aplikáciu odpočet PLYNU využívajú najmä odberatelia s nízkym odberom zemného plynu, poskytuje praktické informácie aj pre odberateľov v iných tarifách. Používatelia v nej nájdu prehľad o odberných miestach a histórii spotreby, môžu si sledovať vývoj a históriu spotreby v prehľadných grafoch či nastaviť si notifikácie, ktoré ich včas upozornia na možnosť vykonania samoodpočtu alebo na zmenu stavu ich žiadostí. Aplikácia tiež umožňuje priame volanie na zákaznícku alebo poruchovú linku, poskytuje informácie o plánovaných odstávkach a rekonštrukciách sietí a funguje ako praktický komunikačný kanál medzi odberateľom a distribútorom.

V Bratislave 24. októbra 2025
Miroslava Schneider, hovorkyňa a manažérka externej komunikácie SPP – distribúcia, a.s.