Hospodárske noviny – Energetika
SPP – distribúcia, a. s, je zodpovedná za dopravu zemného plynu až ku konečnému spotrebiteľovi. Čo z tohto vyplýva pre samotnú distribučnú plynárenskú spoločnosť a čo pre odberateľov plynu? Odpovedá generálny riaditeľ spoločnosti SPP – distribúcia, a.s., Ing. Bohumil Kratochvíl.
Aká je úloha distribútora v systéme dopravy plynu ku konečnému spotrebiteľovi? Má distribútor vplyv na tvorbu ceny plynu?
Distribútor plynu je prepravca a jeho úlohou je dopraviť plyn cez distribučnú plynárenskú sieť ku konečnému spotrebiteľovi. Je to služba, ktorú SPP – distribúcia, a. s., poskytuje všetkým obchodníkom s plynom. Čo sa týka ceny, máme, samozrejme, istý vplyv na tvorbu ceny, ale nie dominantný. V cene, ktorú piati odberateľ za plyn, je zahrnutá cena za plyn ako komoditu (jej výšku určuje aktuálny stav nákupných cien obchodníkov s plynom), druhá zložka ceny je za prepravu plynu, distribúciu, skladovanie a ďalšie
služby, ktoré sú s tým spojené (napríklad vyrovnávanie odchýlok a podobne). Pri druhej zložke ceny už máme vplyv na jej výšku, pretože časť týchto služieb poskytujeme my. Náklady SPP – distribúcia, a. s., spojené s týmito službami, vstupujú do distribučnej tarify, ktorá je súčasťou celkovej ceny plynu.
Ste spoločnosť, ktorej cenotvorba podlieha regulácii. Akým spôsobom sa vypočítava tarifa distribúcie plynu? Aký máte vzťah s Úradom pre reguláciu sieťových odvetví? SPP – distribúcia, a. s., podáva návrh na výpočet tarify Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Výpočet distribučnej tarify sa odvíja od výšky štyroch základných zložiek: oprávnených nákladov, oprávnených odpisov, primeraného zisku a očakávaných distribuovaných objemov. Z rokovaní s regulátorom vzíde priemerná cena. z ktorej sa potom odvodzujú ceny pre jednotlivé kategórie odberateľov. Samozrejme, že Úrad pre reguláciu sieťových odvetví sa snaží tlačiť cenu čo najnižšie, musí však rešpektovať naše náklady, ktoré v mnohých prípadoch nevznikajú z našich vlastných potrieb, ale nám napríklad vyplynú z legislatívy. Vždy je to o kompromise. Môžem povedať, že naše rokovania s Úradom pre reguláciu sieťových odvetví boli vždy korektné a na ich konci sa nám vždy podarilo dospieť k zhode.
Dnes na trhu s plynom pôsobí viac ako 20 dodávateľov. Sú pri zmene dodávateľa plynu potrebné technické zásahy do meracích zariadení na jednotlivých odberných miestach?
Vôbec nie. Princíp je veľmi jednoduchý. Pokiaľ sa odberateľ rozhodne pre zmenu dodávateľa A na dodávateľa B, uzavrie zmluvu s dodávateľom B a ten si potom všetky kompetencie prevezme od dodávateľa A. Dodávateľ B dá nám ako distribútorovi informáciu o zmene dodávateľa na odbernom mieste, my mu nahlásime stav plynomeru a mal by nás zároveň informovať o stave plynomeru k dátumu zmeny dodávateľa. Zákazníkovi, ktorý odchádza od dodávateľa A, tak ešte príde jedna – konečná vyúčtovacia faktúra s údajom o stave plynomeru k dátumu zmeny.
Stretávate sa aj s neoprávnenými pripojeniami k distribučnej sieti, resp. s úmyselným poškodením plynárenských zariadení pri takýchto pripojeniach?
K mimoriadnym udalostiam v distribučnej sústave naozaj dochádza aj z dôvodu poruchy zariadenia zapríčinenej neoprávnenými zásahmi. K úmyselnému poškodeniu dochádza aj vtedy, keď sa chce niekto neoprávnene pripojiť do distribučnej siete. Za úmyselné sa považuje aj poškodenie z dôvodu zmien, na ktoré osoba nie je oprávnená. Takáto osoba sa vystavuje riziku sankcií a svoje okolie vystavuje nebezpečenstvu poškodenia zdravia, života či majetku. Všetky náklady spojené so vznikom a likvidáciou mimoriadnej udalosti na distribučnom zariadení potom účtujeme poškodzovateľovi. Akýkoľvek zásah do plynárenského zariadenia môže urobiť len SPP – distribúcia, a. s., respektíve iná firma, ktorá disponuje všetkými oprávneniami na podnikanie v tejto oblasti. Čo sa týka samotných neoprávnených odberov, máme svoje metódy na ich zisťovanie. Neustále sledujeme stav siete a analytickými metódami dokážeme odhaliť potenciálne riziko neoprávneného odberu.
Veľmi často počujeme o rôznych dopravných nehodách, alebo o výkopových prácach, pri ktorých začne unikať plyn. Kto zapríčiňuje poškodzovanie plynárenských zariadení?
Pri dopravných nehodách ide skôr o nešťastnú náhodu. Pri výkopových prácach môže dôjsť k poškodeniu preto, že niekto nemal informácie o umiestnení plynového potrubia, resp., že si nenechal pred výkopovými prácami zariadenie vytýčiť. V takýchto prípadoch je to klasifikované ako zanedbanie. Chcem zdôrazniť, že tieto vytýčenia robí spoločnosť SPP – distribúcia, a. s., pre RD na požiadanie a zadarmo, takže sa netreba obávať, že by fyzickej osobe v súvislosti s vytyčovaním vznikali nejaké poplatky. Práve naopak. Šetríme tým peniaze našich zákazníkov, pretože pri poškodení plynárenského zariadenia musia zaplatiť všetko, čo súvisí s opravou a celý únik plynu, čo už nie sú malé peniaze. Ďalšou veľmi podstatnou vecou je, že tým si človek chráni aj vlastný život a majetok, pretože každý únik plynu je spojený s rizikom výbuchu alebo požiaru. Druhou kategóriou sú poškodenia, ktoré vzniknú vtedy, keď pred výkopovými prácami je vedomosť o lokalizácii plynového potrubia, nedodržia sa však pravidlá pri práci v blízkosti distribučnej sústavy. Platná energetická legislatíva umožňuje zodpovedných v oboch kategóriách sankcionovať.
Čo robiť v prípade poškodenia plynovodného zariadenia či už pri dopravnej nehode alebo pri výkopových prácach?
Ak dôjde k poškodeniu, treba okamžite zatelefonovať na našu Poruchovú linku – Plyn 0850111727, prípadne zatelefonovať na telefónne číslo polície, ktorá bude vedieť príslušne konať.
Tu by som chcel upozorniť na to, že je potrebné nahlásiť aj zásah, ktorý môže na prvý pohľad vyzerať ako nenápadné škrabnutie. Aj v týchto prípadoch môže byť povrch potrubia porušený a môže dôjsť (keď nie hneď, tak s odstupom času) k škodám na majetku, pripadne k ohrozeniu života a zdravia. Náklady na odstránenie následkov týchto škôd môžu byť potom omnoho vyššie ako náklady na opravu drobného poškodenia.
– Ak dôjde k zmene SPP na iného dodávateľa, nemení sa distribútor plynu, tým aj naďalej zostáva spoločnosť SPP -distribúcia, a. s. Stáva sa, že pracovníkov SPP – distribúcia, a. s., ľudia nechcú pustiť k plynomerom s tým, že SPP už nie je ich dodávateľom. Službu odpočtu plynu poskytuje SPP -distribúcia, a. s., všetkým obchodníkom s plynom a nemá nič spoločné s obchodnými vzťahmi medzi odberateľom a dodávateľom. Pokiaľ odberateľ neumožní spoločnosti SPP -distribúcia, a. s., prístup k meradlu, porušuje zákon o energetike, jeho konanie môže byť chápané ako účelové a jeho odber plynu môže byť považovaný za neoprávnený.
– Spoločnosť SPP – distribúcia, a. s., získala Národnú cenu za kvalitu za rok 2011. Cenu udeľuje Úrad pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR organizáciám podnikateľského a verejného sektora za výnimočné výsledky, ktoré dosahujú v manažérstve kvality.
– SPP – distribúcia, a s . zodpovedá za bezpečnosť a spoľahlivosť prevádzky distribučnej plynárenskej siete v celkovej dĺžke takmer 33-tisic km, za bezpečnosť koncového odberného miesta je zodpovedný odberateľ. Je tak v jeho záujme, aby si svoje odberné plynové zariadenia (napríklad kotol, plynový sporák, atď.) nechal pravidelne kontrolovať. Právnickým osobám to dokonca nariaďuje zákon, pri fyzických osobách – domácnostiach odporúčame minimálne raz ročne (najvhodnejšie pred začiatkom vykurovacieho obdobia) zabezpečiť ročnú revíznu kontrolu na vykurovacích zariadeniach.
– Úlohou SPP – distribúcia, a.s., je zabezpečovať údržbu a obnovu distribučnej siete. Pod údržbu spadajú všetky činnosti spojené s prevádzkou súčasnej siete, pod jej obnovu zase náklady spojené s investíciami do rekonštrukcie tých časti siete, ktorá si to z dôvodu nevyhovujúceho technického stavu vyžaduje. V minulom roku sme do obnovy distribučnej siete, teda do rekonštrukcii zariadení, investovali 45 miliónov eur.
– V roku 2011 bolo zaznamenaných 1491 neoprávnených odberov, pričom väčšinou išlo o fyzické osoby, teda domácnosti. Približne 10% z celkového počtu neoprávnených odberov tvoria neoprávnené odbery právnických osôb (od malých podnikateľov až po stredne veľké spoločnosti).