Zemný plyn má stále perspektívu, no musí o svoje miesto na trhu neprestajne bojovať. Napríklad aj s alternatívnymi palivami, ktoré sú často krát dotované štátom, a preto sa na prvý pohľad môžu zdať výhodnejšie, Plyn však aj napriek všetkému zostáva stále najyýhodnejším a najmä vysoko komfortným palivom. Je ekologické a neprináša zákazníkovi žiadne ďalšie starosti. Zákazník sa pripojí k distribučnej sieti a bez problémov môže odoberať plyn počas celého roka bez toho, aby pred zimou musel riešiť nákup a skladovanie iného druhu paliva. O tom, čo všetko plynári musia robiť, aby neustále zefektívňovali svoju prácu a tým robili plyn atraktívnejším palivom a o tom, o čo opierajú svoj optimizmus pri pohľade do budúcnosti hovoril Jozef Tinka s generálnym riaditeľom spoločnosti SPP distribúcia, a.s., Ing. Bohumilom Kratochvílom.
Témou tém energetického trhu je jeho liberalizácia. Ako tento nový jav ovplyvnil štruktúru dodávok plynu vôbec, aký je vzťah medzi vašou spoločnosťou a novými dodávateľmi a ako to ovplyvní ekonomickú a podnikateľskú kondíciu vašej spoločnosti?
Všetci dodávatelia plynu majú rovnaké podmienky pre prepravu svojej komodity, čiže aj cena za distribúciu plynu cez distribučnú sieť je rovnaká pre každého obchodníka a je navyše regulovaná štátom. Najdôležitejšia je cena, teda to, kto za akú cenu dokáže obchodník plyn nakúpiť. Práve tu sa rodia konkurenčné výhody medzi dodávateľmi plynu. Pre nás liberalizácia trhu znamená zmenu iba v tom, že v predchádzajúcom období sme mali iba jedného partnera, dnes ich je vyše dvadsať. Pre každého dodávateľa plynu, ktorý požiada o prístup do distribučnej siete, musíme zabezpečiť distribúciu plynu z miesta odovzdania do distribučnej siete k jeho zákazníkom, ktorým dodáva plyn. A to všetko za nediskriminačných podmienok, rovnakých pre všetkých dodávateľov plynu. Iná vec je, že liberalizácia energetického trhu je aj o pozícii plynu ako komodity z dlhodobého hľadiska. Veľa dokáže ovplyvniť kreativita a marketingová zdatnosť obchodníkov a skutočnosť, koľko plynu dokážu predať a ako takpovediac zvládnu odberateľov presvedčiť, aby plyn uprednostnili pred inými palivami. V tom je závislosť našej pozície ako distributéra na schopnostiach obchodníkov.
Pred liberalizáciou bol monopolný dodávateľ plynu SPP. Kde sa potom tvorí priestor na profit pre iných dodávateľov plynu?
Cez Slovensko sa plyn sa prepravuje tranzitnou sústavou z Veľkých Kapušian do Baumgartenu v Rakúsku alebo do Lanžhotu v ČR. Tranzitná sústava, ktorú prevádzkuje spoločnosť Eustream, a.s., na Slovensku má cca 2270km Na Slovensku na tranzit nadväzuje distribučná sieť, ktorá má dĺžku takmer 33 000 km. Prevádzkovateľom distribučnej siete je naša spoločnosť SPP – distribúcia, a.s. Priestor pre alternatívnych dodávateľov sa vytvára tým, od koho a za akých podmienok dokážu plyn nakúpiť. Konkurenčné postavenie a tým aj miera zisku v porovnaní s ostatnými dodávateľmi vychádza najmä z podmienok, za akých, ako som už spomínal, dokáže dodávateľ plyn nakúpiť a potom samozrejme z vlastných nákladov. Ostatné náklady na prepravu, distribúciu a systémové služby sú pre všetkých dodávateľov plynu rovnaké. Celkové náklady na prepravu, distribúciu a systémové služby tvoria približne tretinu ceny pre koncových odberateľov. Samozrejme záleží na aktuálnej cene komodity a na kategórii odberateľa. Na Slovensku máme 11 kategórií odberateľov, počnúc domácnosťami, ktoré používajú plyn iba na varenie až po veľkých priemyselných odberateľov.
O ktorej časti presne hovoríme v súvislosti s vašou spoločnosťou? Zabezpečujeme celú škálu služieb – počnúc dispečerským riadením prostredníctvom Slovenského plynárenského dispečingu, cez prevádzku a údržbu, havarijné služby až k odpočtom plynomerov a k vyvažovaniu distribučnej siete. Vyvažovanie distribučnej siete je služba pre dodávateľov plynu, ktoré spočíva vo vyrovnávaní odchýliek medzi objemom plynu dodaným do siete a skutočne odobraným plynom koncovými odberateľmi. .
Vráťme sa ešte k nákupom – kde sa na Slovensku dá nakúpiť plyn, ak to nie je SPP alebo ruský Gazprom?
V princípe by to mohol byť iný zahraničný producet plynu čo je v prípade Slovenska s ohľadom na jeho geografickú polohu stále iba Gazprom, ale napríklad do ČR sa dováža plyn od skupiny nórskych producentov. Ale môžu to byť aj iní veľkí odberatelia Gazpromu, alebo môžete nakupovať na spotovom trhu, čo je virtuálne obchodné miesto, kam dávajú obchodníci s plynom prebytky plynu. Ďalším zdrojom sú priami producenti tejto komodity. Na Slovensku je to napríklad spoločnosť Nafta, a.s.
Aká je štruktúra dodávateľov plynu?
To je otázka pre dodávateľov plynu. SPP – distribúcia, a.s, je zodpovedná za distribúciu plynu. Podrobné informácie, z akých zdrojov obchodníci plyn nakupujú nemáme k dispozícii. Navyše – čísla sa zo dňa na deň menia….
Dnes si môže plynovú prípojku zhotoviť ktokoľvek, kto splní zákonom stanovené podmienky. Záleží len na efektívnosti alebo vôli odberateľa akceptovať ekonomickú cenu dodávky plynu. Aká je situácia z tohto pohľadu?
Treba rozlišovať medzi prípojkou a rozšírením distribučnej siete. Prípojka je plynové potrubie, ktoré vedie povedzme k rodinnému domu, ku konečnému odberateľovi. O distribučnej sieti hovoríme vtedy, ak ide o plynovod povedzme privádzajúci plyn do obytnej alebo priemyselnej zóny. Prípojka spája odberateľa s distribučnou sieťou. Pokiaľ mieni investor vybudovať plynovod, aby priviedol plyn k viacerým odberateľom, má dve možnosti. Buď bude plynovod sám prevádzkovať, to sú napríklad spomínané 2% lokálnych distribútorov, alebo plynovod prevezmeme my a budeme vám platiť zaň nájomné. Pokiaľ ide o samotnú prípojku, SPP – distribúcia, a.s., vydá technické podmienky pre výstavbu pripojenia a ostatné je na koncovom odberateľovi.
Takže žiadne harmonogramy výstavby, žiadne čakacie doby, žiadna závislosť na investičných zdrojoch SPP. Jednoducho, ak má investor zdroje sám si plynovod vybuduje a vy mu stanovíte technické podmienky a pravidlá pre distribúciu plynu?
Presne tak. Podmienky pripájania sme začali meniť pred tromi rokmi, kedy sme prestali rozširovať distribučnú sieť z vlastných zdrojov. Politika pripojovania sa zásadne zmenila, prispôsobili sme sa európskym pravidlám pre distribúciu plynu a urobili sme trh flexibilnejším. Slovensko bolo jednou z posledných krajín v Európe, ktorá nebola kompatibilná s distribučnými pravidlami na kontinente.
Realizácia prípojok v praxi to vyzerá tak, že väčšina ľudí, ktorí sa rozhodnú stavať domy, zadajú svoju požiadavku stavebnej firme a tá rieši výstavbu komplexne, už aj vrátane prípojky. Keď je prípojka dokončená a koncový odberateľ uzatvorí zmluvu na dodávku s hociktorým dodávateľom plynu a doloží potrebné dokumenty k odbernému zariadeniu, SPP – distribúcia nainštaluje plynomer a odber môže začať. Z hľadiska flexibility výstavby je to pre ľudí ohromný benefit.
Pokiaľ hovoríme o liberalizácii distribučného trhu s plynom, prirodzene s tým súvisí otázka, aký je vôbec na Slovensku ešte potenciál na extenzívny rozvoj siete? Nedávno ste totiž pripojili 1,5 – miliónteho zákazníka a to je počet, ktorý predstavuje takmer tri štvrtiny slovenských domácností.
Plynofikácia pokrýva asi tri štvrtiny slovenského územia, vďaka tomu má približne 95% obyvateľov prístup k plynu. Preto najväčší potenciál na rozvoj je intenzívnejšie využitie distribučnej siete tým, že sa k nej pripoja ďalší odberatelia, ktorí z rôznych dôvodov zatiaľ plyn nepoužívajú. Ďalšou perspektívou je pribúdanie nových rezidenčných alebo priemyselných zón, kde sa rozhodnú pre plyn ako komoditu, zdroj tepla a ohrevu teplej vody. Ročne pripojíme asi desať tisíc nových odberateľov.
Osobitnou otázkou je výstavba paroplynových cyklov, ktoré majú potenciál znásobiť odber plynu cez našu sieť.
V princípe ide teda o tri smery extenzívneho rozvoja – viac odberateľov tam, kde už plyn je; nová výstavba a výstavba paroplynových cyklov.
Spravujete takmer 33 000 km plynárenského potrubia. Aké ľudské, ekonomické a technické kapacity sa viažu na túto sieť? Aké dosahujete výkony – vo finančnom vyjadrení i v objeme dodávok plynu; aký je veľký je váš zamestnanecký tím, aké faktory najviac ovplyvňujú ekonomiku vašej spoločnosti?
Vlani sme rozdistribuovali 5 miliárd 330 miliónov kubíkov plynu. Tržby boli 496 miliónov eur a aktuálne zamestnávame 1 464 ľudí, ktorí pôsobia v šiestich lokálnych centrách – v Bratislave, v Novom Meste nad Váhom, Nitre, Komárne, v Žiline, Poprade a vo Zvolene. Z tohto počtu zamestnancov je asi tisícka výkonných ľudí, priamo na prevádzkach. Po odčlenení distribúcie od materskej firmy sme prešli rozsiahlou reorganizáciou, ktorá viedla k významnému zefektívneniu našich činností.
Kampaň „7 krokov k plynovej prípojke“ je vaša marketingová iniciatíva, s ktorou ste nedávno oslovili trh. Kto je cieľovou skupinou, čo je podstatou kampane a aké výsledky prináša?
Cieľom kampane je zintezívnenie využitia distribučnej sústavy. Prezentujeme potenciálnym odberateľom výhody plynu ako komodity a zároveň im zjednodušujeme cestu k zriadeniu plynovej prípojky. Vytvorili sme sieť kontaktných miest, na ktorých majú ľudia možnosť vyriešiť všetky otázky, súvisiace s plynom. Kampaň podporujeme cez internet.
Plyn je surovina, ktorej cenotvorba podlieha regulácii štátom. Na čom je založená regulácia cien a ako dokáže byť kompatibilná s vašou cenotvorbou, čiže ako dokáže reagovať na potreby privátnej spoločnosti vytvárať kapitál a investovať?
Spoločnosti SPP distribúcia sa týka regulácia taríf za distribúciu plynu, ktoré sa odvíjajú od oprávnených nákladov, odpisov, predpokladaných objemov a primeraného zisku. Jednotlivé komponenty a z nich vyplývajúce návrhy taríf predkladáme každoročne regulátorovi (Úradu pre reguláciu sieťových odvetví), ktorý následne stanoví tarify pre nasledujúci kalendárny rok. Regulačná politika štátu v princípe môže skomplikovať naše podnikanie, ak sa neobjektívne nastavia regulačné kritériá. Na druhej strane, aj štát sa musí v cenotvorbe správať zodpovedne. Nemôže nastaviť ceny tak, aby sme netvorili zisk, nemohli akumulovať kapitál a rozvíjať sa. Nijaký podnikateľ by jednoducho nepodnikal tam, kde sa nedá tvoriť zisk. Cena musí byť vždy rozumným kompromisom.
S ekonomickou kondíciou súvisí aj inovačná stratégia. Čo v podmienkach distribútora plynu predstavujú inovácie, na čo sa koncentrujú a v čom posúvajú činnosť spoločnosti?
Inovácie koncentrujeme na dve oblasti – na ekonomiku a riadenie a na modernizáciu pracovných metód a technológií. Od roku 2008 sme vykonali masívne organizačné zmeny a zaviedli sme inovácie, ktoré predstavujú najmodernejší systém riadenia sieťových služieb. Dosiahli sme významné ekonomické benefity a vytvorili predpoklady na efektívnejšie fungovanie distribučných procesov.
Pokiaľ ide o prácu v teréne, tam sa orientujeme na nové materiály, ktoré využívame pri rozvoji a údržbe distribučnej sústavy; uplatňujeme bezvýkopové technológie a a celou a rad ďalších moderných metód, ktoré zvyšujú bezpečnosť a efektivitu prevádzky, údržby a rekonštrukcií distribučnej siete. Premýšľame, ako veci robiť kvalitne a bez zbytočných výdavkov.
Aké sú podnikateľské riziká pri distribúcii plynu?
Nové zdroje energií sú určitým rizikom. Na rozhodnutie odberateľa nemáme priamy vplyv a neprestajne treba robiť osvetu a dobrý marketing, aby si plyn ako komodita udržal dobré postavení na trhu, aby ľudia vnímali jeho výhody aj v širšom kontexte, nie len z hľadiska okamžitého efektu štátom dotovaných obnoviteľných zdrojov Druhým relevantným rizikom je bezpečnostné riziko. Mám na mysli mimoriadne udalosti a havárie, ktoré dokážu spôsobiť veľa škôd na sieťach a ktoré môžu byť spojené s únikmi plynu. V tomto smere je kľúčovým faktorom správanie sa tretích strán, najmä stavebníkov, ktorí nedodržiavajú legislatívne podmienky pri realizácii investičnej činnosti a často pri výkopových a zemných prácach poškodzujú našu sieť. Robíme preventívne kroky, komunikujeme a snažíme sa predchádzať týmto rizikám. Aj v tomto smere vidíme zlepšujúci sa trend. Tretím podnikateľským rizikom je regulácia a legislatíva. O regulácii som hovoril. Pokiaľ ide o legislatívne riziká, tie nám dokážu skomplikovať ekonomickú podmienky tým, že vyvolajú dodatočné, nepredvídané investície.
Plyn je strategická surovina, a ešte dlho aj bude. Na scénu však čoraz výraznejšie vstupujú alternatívne zdroje tepla – elektrina, stále najlacnejšie drevo a fosílne palivá, ale najmä bioplynové systémy, solárne technológie a tepelné čerpadlá rozličných typov. Ako vidíte budúcnosť plynu v tomto kontexte?
Plyn má stále dobré vyhliadky ako strategická energetická komodita a o jeho perspektívu, z hľadiska objemu odberu, nemám dôvody sa obávať. Počet nových prípojok, ktoré každoročne urobíme, je viac – menej stabilný. Alternatívne zdroje prichádzajú na scénu s podporou štátu, no ak štátna cenová intervencia skončí, potom sa konkurenčné výhody rozplynú a nové energetické zdroje nebudú bez dotácií zďaleka tak atraktívne. . S každým iným palivom je viac práce alebo ide o vyššie náklady.
Čo sú najväčšie výzvy vašej spoločnosti na najbližšie obdobie?
Bezpečnosť je naša priorita. Budeme aj naďalej pracovať na zvyšovaní bezpečnosti a efektívnosti prevádzky a riadenia distribučnej siete. Veľkou výzvou je redizajn investičného procesu, ktorý sa týka najmä zefektívnenia investičných činností spojených s rekonštrukciami distribučnej siete. Ďalšou veľkou výzvou je podpora zemného plynu a jeho postavenie na trhu, či ďalšie zjednodušovanie politiky pripájania, alebo rozvoj ďalšieho využitia zemného plynu, napríklad podporou využitia stlačeného zemného plynu (CNG) v doprave.