Tohtoročné prívalové dažde spôsobili najväčšiemu distribútorovi zemného plynu na Slovensku niekoľkomiliónové škody na infraštruktúre. Nielen o tejto téme sme sa pozhovárali s generálnym riaditeľom SPP – distribúcia, a.s., Bohumilom Kratochvilom.
Ako to počas povodní vyzeralo u plynárov? Fungovali ste v nejakom špeciálnom krízovom režime?
Nie, nemožno hovoriť o špeciálnom režime. Pravdou však je, že sme posilnili naše pohotovostné tímy tam, kde to bolo treba, a pracovali sme viac-menej 24 hodín denne. Za to patrí našim zamestnancom obrovská vďaka. A nielen im. Práce na odstraňovaní škôd po povodniach vyžadovali maximálne nasadenie nielen vlastných kapacít SPP – distribúcia, ale aj kapacít zmluvných dodávateľov našej spoločnosti. Aj napriek takémuto veľkému rozsahu škôd sme už 9. júna informovali, že sme obnovili dodávky plynu v 19 obciach z celkového počtu 23 obcí zasiahnutých povodňami. Snažili sme sa pomôcť občanom v čo najväčšej miere, aby mohli v týchto ťažkých časoch či už sušiť navrhnuté steny domov, alebo aspoň vykonávať základné dennodenné činnosti, ako je varenie.
Prečo sa nepodarilo obnoviť dodávky plynu aj vo zvyšných obciach?
Dodávky plynu vo zvyšných štyroch obciach boli obnovované následne, hneď ako to len bolo možné. Externé vplyvy ako narušená statika stavieb alebo zosuvy pôdy nám neumožnili okamžité obnovenie dodávky plynu, už spomínaného 9. júna. Kvôli dodržaniu podmienok bezpečnosti prevádzky distribučnej siete to preto nebolo možné. Reagovali sme dostatočne rýchlo a snažili sme sa vyjsť obyvateľom v ústrety, ako to len bolo možné.
Áno, ale išlo aj o váš biznis…
Naša snaha nevyplynula z ekonomických pohnútok. Povodne nastali v letnom období a vtedy je distribúcia plynu na najnižšej úrovni, najmä v kategórii domácnosti, ktorá bola postihnutá najviac. Dôležité je spomenúť aj to, že tak ako poisťovne nepoisťujú domy v povodňových oblastiach, nepoistia ani plynovody, alebo ich poistia za obzvlášť vysokú cenu. Všetky náklady, ktoré v tejto súvislosti naša spoločnosť vynaložila, išli teda priamo na úkor akcionárov. A nebolo to málo peňazí. Celkové škody presahovali sumu okolo 2,5 milióna eur. Aj akcionári však veľmi pozorne vnímali vzniknutú situáciu a usilovali sa o rýchlu obnovu, pretože prioritou SPP – distribúcia je zabezpečovať spoľahlivú, bezpečnú a efektívnu distribúciu zemného plynu na celom území Slovenskej republiky.
Čím konkrétne prispievate k bezpečnosti distribúcie plynu?
Realizujeme viacero opatrení na zvyšovanie bezpečnosti distribúcie plynu, ktoré sú nad rámec povinnej legislatívy. Zabezpečujeme preventívnu údržbu na plynárenských zariadeniach v prípadoch, kde to vyžaduje technický stav zariadenia, v častejších intervaloch ako predpisuje legislatíva. Postupne zvyšujeme podiel aktívne protikorózne chránených oceľových plynovodov. Všetky významné uzly distribučnej siete (regulačné stanice, prepúšťacie stanice, trasové uzávery atď.) sú diaľkovo monitorované z dispečingu. Prevádzkujeme nonstop Poruchovú linku – plyn, máme zavedený systém poruchových služieb, čo nám umožňuje efektívne a rýchlo odstraňovať poruchy na distribučnej sieti. V neposlednom rade robíme pravidelnú aktualizáciu prevádzkových pravidiel a štandardov tak, aby sme spĺňali všetky legislatívne kritériá a podmienky medzinárodných štandardov.
Všeobecne sa preferuje dôraz na skvalitňovanie služieb zákazníkom. Čo pre to robí SPP – distribúcia?
Jedna z iniciatív, ktorou sa snažíme zlepšiť fungovanie našej spoločnosti, je zameraná na zlepšenie zákazníckej orientácie. Čoraz viac zákazníkov, ktorí sa pripájajú k distribučnej sieti, uprednostňuje rýchly kontakt pred osobnou návštevou zákazníckej kancelárie. Preto sme od 1. júla tohto roka spustili Zákaznícku linku pre pripájanie k distribučnej sieti 0850 269 269. Na tejto linke dostanú existujúci a noví zákazníci informácie, ktoré potrebujú o novom pripojení alebo zmene existujúceho pripojenia, a to každý pracovný deň od 7.00 do 17.00 hod. Súčasne sa snažíme poskytnúť maximálnu podporu tak, aby bol celý proces nového pripájania alebo požadované zmeny pre zákazníka čo najjednoduchšie.
Prečo len pripojenie? Prečo nie aj iné informácie, napríklad o faktúrach a platbách?
Naša spoločnosť ročne dostáva okolo 12-tisíc žiadostí o pripojenie, preto je táto linka primárne zameraná na informácie o pripájaní k distribučnej sieti. Zákazníci tu, samozrejme, nezískajú iba tieto informácie, no treba si uvedomiť, že SPP – distribúcia je distribútor plynu, a nie obchodník. Naša spoločnosť nemá informácie o faktúrach a platbách väčšiny odberateľov plynu. Tieto informácie majú iba obchodníci, s ktorými majú odberatelia podpísané osobitné zmluvy.
Dostávate 12-tisíc žiadostí o pripojenie, no napriek tomu sú signály, ktoré hovoria o problémoch pri rozširovaní distribučnej siete.
Áno, dostávame 12-tisíc žiadostí ročne a približne toľko zákazníkov aj pripojíme. Pre koncového odberateľa žiaden problém s pripojením nie je, ak podá žiadosť dostatočne včas a dĺžka prípojky k jeho domu je primeraná. Signály, ktoré spomínate, sú pravdepodobne od developerov, prípadne od investorov z kategórie miest a obcí.
Ide o to, že nevykupujete nové plynovody, ktoré postavili investori mimo SPP – distribúcie…
Naša spoločnosť sa musí prispôsobiť podmienkam, ktoré nastavil Úrad pre reguláciu sieťových odvetví. Regulátor nastaví podmienky, v rámci ktorých sa môžeme pohybovať. V situácii, keď súčasná regulačná metóda nezaručuje primeranú návratnosť vložených prostriedkov, nemáme iné možné riešenie, než si novo postavené plynovody prenajímať.
Aké sú ďalšie plány SPP – distribúcia s plynofikáciou obcí na Slovensku?
V súčasnosti máme plynofikovaných 77 % všetkých obcí Slovenska, v ktorých žije 94 % z celkového obyvateľstva. Naša distribučná sieť dosahuje 32-tisíc kilometrov. Domnievam sa, že cesta ďalšej plynofikácie bude viac o saturácii existujúcich plynárenských sietí. V konečnom dôsledku bude taktiež závisieť, ako sa na to bude pozerať regulátor.
Regulátor musí vždy tlačiť náklady nadol, preto vám tieto náklady neuznáva, nie?
To si nemyslím, úlohou regulátora je nastavenie transparentných a nediskriminačných pravidiel a dohliadať na ich dodržovanie. V našom prípade ide o oprávnené náklady a primeraný zisk.
V každom prípade musí regulátor stále tlačiť na efektivitu.
Áno, no nie vždy je to také jednoduché. V súčasnosti riešime podmienky cestného zákona, podľa ktorých by mali byť postupne odstránené plynovody zo všetkých mostov na Slovensku. Podľa našich informácií z okolitých, ale aj ďalších európskych krajín, môžu byť pri dodržaní podmienok bezpečnosti plynovody na mostoch a my nevidíme dôvod, prečo to u nás musí byť inak. Najmä kvôli tomu, že každé ďalšie riešenie vyvolá zbytočné investície vo výške stoviek miliónov eur. Snažíme sa spolupracovať so štátom na takom znení novely, ktorá by uviedla situáciu na Slovensku do súladu s podmienkami, ktoré poznáme z iných krajín, a vylúčila tak riziko zbytočných investícií. To však už nie je o role regulačného úradu, ale o zodpovednosti štátu.